پرنیان دارو مرجع پخش دارو و محصولات بهداشتی در ایران

پرنیان دارو مرجع پخش دارو و محصولات بهداشتی در ایران

کمبود آهن زمانی اتفاق می افتد که بدن شما به اندازه کافی آهن معدنی ندارد.   علل شایع کمبود آهن عبارتند از:   ۱_عدم دریافت کافی آهن به دلیل رژیم غذایی که نیازهای غذایی روزانه را تأمین نمی کند یا به شدت محدود شده است.   ۲_بیماری التهابی روده   ۳_ افزایش نیاز آهن در دوران بارداری   ۴_از دست دادن خون در دوره های سنگین یا خونریزی داخلی   کمبود آهن می تواند منجر به علائمی شود که می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد.  این موارد شامل تنگی نفس ، خستگی و کاهش تمرکز است.   علائم و نشانه های کمبود آهن بسته به موارد زیر متفاوت است:   ۱_شدت کم خونی   ۲_ سن شما   ۳_وضعیت سلامتی فعلی شما   در برخی مواردهم ، افراد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.  

1. خستگی غیر معمول

احساس خستگی شدید یکی از شایع ترین علائم کمبود آهن است. این علامت در افرادی که آهن کافی ندارند شایع است.  

2. رنگ پریدگی

رنگ پریدگی یا رنگ پریدگی داخلی پلک های پایینی از دیگر علائم رایج کمبود آهن است. این رنگ پریدگی در افراد مبتلا به کمبود آهن می تواند در سراسر بدن ظاهر شود یا به یک ناحیه محدود شود. این شامل موارد زیر است: صورت لثه داخل لب ها یا پلک های پایینی  

3. تنگی نفس

هموگلوبین باعث می شود گلبول های قرمز خون شما اکسیژن را در بدن شما حمل کنند. هنگامی که سطح هموگلوبین در هنگام کمبود آهن پایین باشد ، سطح اکسیژن نیز کم خواهد بود. این بدان معناست که ماهیچه های شما اکسیژن کافی برای انجام فعالیت های عادی مانند راه رفتن دریافت نمی کنند.  

۴_ سردرد و سرگیجه

کمبود آهن ممکن است باعث سردرد شود ، به ویژه در زنان به نظر می رسد این علامت کمتر از سایر موارد رایج است و اغلب با سبکی سر یا سرگیجه بروز می کند

5. تپش قلب

ضربان قلب قابل توجه ، همچنین به عنوان تپش قلب شناخته می شود ، می تواند یکی دیگر از علائم کم خونی فقر آهن باشد.  

6. مو و پوست خشک و آسیب دیده

پوست و موهای خشک و آسیب دیده می تواند نشانه های کمبود آهن باشد کمبود آهن سطح هموگلوبین خون را کاهش می دهد ، که ممکن است میزان اکسیژن موجود در سلول ها را که باعث رشد مو می شوند کاهش دهد.  

7. تورم و درد زبان و دهان

گاهی فقط نگاه کردن به داخل یا اطراف دهان می تواند نشان دهد که شما دچار کم خونی فقر آهن هستید. علائم شامل زمانی است که زبان شما متورم ، ملتهب ، رنگ پریده یا به طرز عجیبی صاف می شود.  

8. پاهای بیقرار

کمبود آهن با سندرم پای بی قرار ارتباط دارد. سندرم پای بی قرار یک انگیزه قوی برای حرکت دادن پاها در حالت استراحت است. همچنین می تواند باعث احساس خزیدن یا خارش ناخوشایند و عجیب در پا و پاهای شما شود. معمولاً شب ها بدتر است ، به این معنی که ممکن است خوابیدن برای شما مشکل باشد.  

9. ناخن های شکننده یا قاشق شکل

یک علامت بسیار شایع کمبود آهن ناخن های شکننده یا قاشق شکل است. به این حالت کوئلونیکیا گفته می شود. معمولاً اولین نشانه ناخن های شکننده است که به راحتی خرد و خرد می شوند.  

10. سایر علائم بالقوه

چندین نشانه دیگر وجود دارد که نشان می دهد آهن شما کم است. اینها معمولاً کمتر رایج هستند و می توانند با بسیاری از شرایط غیر از فقر آهن مرتبط باشند. علائم دیگر کم خونی فقر آهن عبارتند از: ۱_هوس های عجیب اشتیاق به غذاهای عجیب و غریب یا اقلام غیر غذایی “پیکا” نامیده می شود. معمولا مشتاق خوردن یخ ، خاک رس ، خاک ، گچ یا کاغذ است و می تواند نشانه کمبود آهن باشد. ۲_احساس افسردگی. کم خونی فقر آهن ممکن است با افسردگی در بزرگسالان همراه باشد. زنان باردار مبتلا به کمبود آهن نیز ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به افسردگی داشته باشند ۳_دست و پای سرد. کمبود آهن به این معنی است که اکسیژن کمتری به دست و پا تحویل داده می شود. برخی افراد ممکن است به طور کلی سرماخوردگی را راحت تر احساس کنند یا دست و پای سردی داشته باشند. ۴_عفونت های مکرر از آنجا که آهن برای یک سیستم ایمنی سالم مورد نیاز است ، فقدان آن ممکن است خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هزینه حمل و ارسال برای خرید اولی‌ها رایگانه!

با دریافت کد تخفیف، هزینه ارسال خرید اول رو مهمون ما باشین

first-order