پرنیان دارو مرجع پخش دارو و محصولات بهداشتی در ایران

پرنیان دارو مرجع پخش دارو و محصولات بهداشتی در ایران

اغلب کسانی که قصد دارند به تازگی بدنسازی را شروع کنند، شوق و انگیزه بالا و در عین حال صبر و حوصله کمی دارند؛ از این رو مصرانه در میان انواع مکمل بدنسازی به دنبال نسخه‌ای که می‌گردند که هدف آن‌ها را مثل هلو برو تو گلو در خود بپیچد و تحویل‌شان دهد؛ آن‌ها هم جَلدی بروند و همچون اسفناجِ ملوان زبل آن نسخه پیچیده شده را مصرف کنند و با طی کردن راهِ صد ساله در یک شب، عضلات و اندام خوبی بهم بزنند!

در حالی که در دنیای واقعی (جایی که خیلی پایین‌تر از افقِ دید بدنسازانِ تازه‌کار است) فرمولِ بدنسازی کاملا متفاوت است. هیچ اکسیرِ “یک شبِ رونی کلمن کنی” وجود ندارد و به کارگیری همه چیز، خصوصا مصرف بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان، طبق اصول و بر قاعده پیش می‌رود.

می‌دانیم اینجایید که بدانید برای شروع بدنسازی از چه مکمل‌هایی استفاده کنیم؟ بنابراین این مطلب از پرنیان دارو را تا آخر دنبال کنید تا به پاسخ سوال خود برسید.

بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان و تازه‌کارها چیست؟

طبق چیزی که تجربه ثابت کرده است و اطلاعاتی که پزشکان و متخصصین حوزه بدنسازی ارائه داده‌اند، مکمل‌های لازم برای شروع بدنسازی شامل گزینه‌هایی است که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

مکمل پروتئینی

تصویر بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان

پروتئین یکی از مهم‌ترین مکمل‌های شروع بدنسازی است که شما می‌توانید هم در قالب قرص مکمل پروتئین و هم رژیم غذایی آن را دریافت کنید.

تحقیقات بی‌شماری حول محور تاثیر پروتئین در بهبود اندازه و قدرت عضلانی در طول برنامه‌های مختلف بدنسازی صورت گرفته است و “نقش پررنگ پروتئین” در بهبود این فرایندها، از جمله نقاط مشترک میان این تحقیقات است.

به طور کلی مصرف مکمل پروتئین برای مبتدیان در بدنسازی تاثیرات زیر را اعمال می‌کند:

مکمل‌های امگا 3 و چربی ماهی

تصویر بهترین مکمل برای بدنسازی مبتدی

اگر از مکمل‌ امگا 3 و چربی‌های ماهی به عنوان یک “اکسیر همه درد پسند” یاد کنیم، اغراق نیست! روغن ماهی و امگا 3 مانند یک مکمل تخصصی تقریبا برای هر دردی، درمانی در چنته دارد؛ از التهاب و بیماری‌های قلبی عروقی گرفته تا انواع سرطان! این مکمل به موازاتِ کاربردهای فراوانش، برای شروع بدنسازی نیز یک گزینه عالی است و چربی بدن را کاهش می‌هد.

تذکر!

هنگام خرید این مکمل‌ها حتما از کیفیت آن‌ها اطمینان حاصل کنید؛ چون مکمل‌های با سطح کیفی پایین اغلب در ترکیب خود جیوه دارند!

مکمل کراتین

تصویر مکمل کراتین

مکمل تقویتی کراتین اندازه و قدرت عضلانی را بهبود می‌دهد و کاربردی مشابه پروتئین دارد؛ با این تفاوت که نسبت به سایر مکمل‌ها برای شروع بدنسازی، قیمت ارزان‌تری دارد و میزان مطالعات روی این مکمل هم تقریبا نسبت به سایر مکمل‌ها بیشتر است؛ دلیل این مسئله هم حرف و حدیثی است که پیروِ مرگ آفرین بودن این مکمل برای نوجوانان و گروه سنی زیر 18 سال، اطراف مصرف این مکمل پرسه می‌زند؛ علی رغم اینکه تاکنون هیچ مردک علمی این فرضیه را ثابت نکرده است، عده‌ای بر این باورند که مصرف مکمل کراتین در افراد زیر 18 سال می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی شود!

این گفته در حالی مطرح می‌شود که همچنان که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، در یافته‌ها و تحقیقات علمی صورت گرفته، هیچ مدرکی مبنی فواید یا مضرات این مکمل روی نوجوانان وجود ندارد. جدا از همه این‌ها، اگر یک مکمل در همان دوز و مقدار مشخصی که برای ورزشکار تجویز شده مصرف شود، چرا باید به او آسیب برساند و برایش خطر آفرین باشد؟!

عامل دیگری که محققان و افراد فعال در حوزه بدنسازی هنوز بر سر آن به توافق نرسیده‌اند این است که بهترین مقدار برای مصرف مکمل کراتین برای یک بدنسازِ مبتدی چقدر است؟

آیا لود کردن (25 تا 30 گرم مکمل کراتین در روز برای 5 الی 6 روز) واجب است یا مصرف تنها 5 گرم در روز کفایت می‌کند؟

مکمل کربوهیدرات

تصویر مکمل کربوهیدرات

مصرف مکمل کربوهیدرات یا یک منبع کربوهیدرات سریع الهضم قبل، حین یا بلافاصله بعد از تمرین، موجب تسهیل فرایند سنتز پروتئین و سنتز گلیکوژن در افراد تازه‌کار می‌شود؛ حالا این یعنی چه؟ یعنی مصرف کربوهیدرات در فرمت توصیه شده، باعث افزایش انرژی، عضله‌سازی و ریکاوری بهتر و سریع‌تر می‌شود.

علاوه بر این اگر حجم تمرینات شما زیاد بوده، یا هدف‌تان از بدنسازی افزایش حجم عضلات‌تان است، یا اینکه کلا از این مسئله  (افزایش حجم عضلات) استقبال می‌کنید، می‌توانید در هر تمرین یک نوشیدنی کربوهیدراتی ساده مصرف کنید.

مکمل‌های آمینو اسید

تصویر مکمل آمینو اسید

مکمل‌های آمینو اسید بر اساس رایج‌ترین اسید آمینه‌های مورد نیاز بدن یک بدنساز تازه‌کار، شامل سه دسته زیر هستند:

مکمل بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات یا مکمل HMB، حاوی اسید آمینه متابولیت لوسین، یکی از انواع بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان است؛ چرا که متابولیت لوسین یکی از ضروری‌ترین اسید آمینه‌های شاخه‌دار (BCAA) برای بدن است. این مکمل مانع تجزیه عضلات یا همان عضله‌سوزی می‌شود؛ همچنین رشد ماهیچه‌ها را افزایش داده و به پروسه چربی‌سوزی در بدن نیز کمک می‌کند.

خدمت بزرگ دیگری که این مکمل به مبتدیانِ بدنسازی می‌کند این است که باعث افزایش توده عضلانی و قدرت آن‌ها می‌شود؛ در حالی که تاثیر آن در این زمینه در افراد باتجربه‌تر و کارکشته‌تر کمتر است.

مکمل گلوتامین فرایند ریکاوری را تسهیل کرده و سرعت می‌بخشد؛ علاوه بر این باعث رشد توده عضلانی شده و دوز مواد شیمیایی عامل و محرک خستگی بدن که در اثر ورزش خیلی شدید در بدن ترشح می‌شود را کاهش می‌دهد؛ بنابراین با این کار خستگی شما را به تاخیر می‌اندازد و شما می‌توانید تعداد تکرارها را افزایش دهید.

مکمل گلوتامین در مقام بهترین مکمل شروع بدنسازی در ابتدای کار، مانع این می‌شود که بدن شما عضلات‌تان را برای تامین سوخت و دسترسی به گلوتامین ذخیره شده در آن، تجزیه کند؛ به عبارتی این مکمل از عضلات شما در برابر بدنِ خودتان محافظت می‌کند.

مکمل آرژنین حاوی آمینو اسیدی با همین نام (آرژنین) است. اسید آمینه آرژنین در بدن به اکسید نیتریک (NO) تبدیل می‌شود. نقش حیاتی NO در رفع انسداد عروق و اتساع آن‌هاست؛ به این منظور اکسید نیتریک شدت جریان خود به ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه مواد مغذی و اکسیژن، بیشتر و بهتر به ماهیچه‌ها می‌رسند.

از جمله دیگر اثرات این مکمل شروع بدنسازی، بالا بردن سطح ترشح هورمون رشد در بدن است.

مصرف مکمل در شروع بدنسازی را در چه مرحله‌ای باید آغاز کنیم؟

تا اینجای کار انواع مکمل‌های لازم برای شروع بدنسازی را به شما معرفی کردیم؛ اما قبل از اینکه به سراغ مکمل شروع بدنسازی بروید، باید جایگاه آن را در مسیری که افراد تازه‌کار باید برای یک بدنسازی موفق طی کنند، بدانید.

در حالت استاندارد و بر طبق قاعده، یک بدنسازِ مبتدی در آغاز راه خود باید روی سه چیز تمرکز و توجه داشته باشد:

  1. تلاش و سخت‌کوشی در فرایند بدنسازی (هیچ اندام خوش‌فرم و متناسبی یک شبِ و به راحتی به دست نیامده است.)
  2. برنامه تمرین اصولی و متناسب با هدف
  3. تهیه یک برنامه رژیم غذایی علمی و انتخاب درست مکمل‌های بدنسازی بر اساس هدف

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مصرف مکمل در شروع بدنسازی در مرحله سوم و آخر قرار دارد؛ یعنی مصرف بهترین مکمل‌های لازم برای شروع بدنسازی تا زمانی که شما سخت‌کوشی و برنامه تمرین درست نداشته باشید، هیچ فایده و تاثیری ندارد.

بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدی را از کجا بخریم؟

در پایان به این نکته توجه داشته باشید که حتما از مکملی جهت شروع بدنسازی خود استفاده کنید که علاوه بر اثربخشی و کاربرد، از نظر علمی و ایمنی نیز ثابت شده و مطمئن باشد؛ همچنین حتما این مکمل‌ها را از داروخانه‌های معتبر خریداری کنید.

داروخانه آنلاین پرنیان دارو با مجوزِ رسمی وزارت بهداشت، انواع مکمل‌های لازم برای شروع بدنسازی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم را با تضمین سلامت و اصالت کالا و ارسال سریع، به سراسر کشور عرضه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هزینه حمل و ارسال برای خرید اولی‌ها رایگانه!

با دریافت کد تخفیف، هزینه ارسال خرید اول رو مهمون ما باشین

first-order