پرنیان دارو مرجع پخش دارو و محصولات بهداشتی در ایران

پرنیان دارو مرجع پخش دارو و محصولات بهداشتی در ایران

همانطور که می‌دانید سلامتی جنین در گرو سلامتی مادر است. موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سلامت فرزند فقط به دوران بارداری بستگی ندارد؛ بلکه باید قبل از باردار شدن، مادر تحت مراقبت پزشک قرار بگیرد تا از لحاظ میزان ویتامین و مواد معدنی موجود در بدن بررسی شود. اغلب پزشکان با  انجام آزمایش خون می‌توانند متوجه سطح تمامی هورمون‌ها و ویتامین‌های بدن مادر شوند و در صورتی که تشخیص دهند مادر به ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد برایش داروهای مکمل دوران بارداری تجویز می‌کنند تا با مصرف مکمل‌های تقویتی، ویتامین و هورمون‌های بدن را به حد نرمال برساند و از بروز مشکلات در دوران بارداری جلوگیری کند.

اهمیت مصرف مکمل‌های دوران بارداری

رشد جنین از طریق جذب ویتامین و مواد معدنی صورت می‌گیرد که از مادر دریافت می‌کند. اگر این مواد معدنی مورد نیاز به اندازه کافی در بدن مادر وجود نداشته باشند ممکن است رشد برخی از اندام‌های جنین با چالش روبرو شود؛ همچنین از آنجایی که مادر ویتامین‌های خود را از دست داده است احتمال دارد به برخی بیماری‌ها مبتلا شود؛ به این ترتیب ممکن است سلامت مادر و جنین به خطر بیفتد. مصرف بهترین مکمل دوران بارداری بدن مادر و جنین را ایمن نگه‌ می‌دارد. اکثر این مکمل‌های تخصصی ترکیبی از انواع ویتامین‌ها، پروتئین و مواد مغذی  مورد نیاز بدن هستند که باید طبق دوز مناسبی که توسط پزشک مربوطه تجویز می‌شود توسط مادر مصرف می‌شود.

مکمل‌های ضروری دوران بارداری

در این بخش به معرفی بهترین مکمل‌های دوران بارداری و شیردهی می‌پردازیم. 

مکمل آهن

تصویر قرص آهن

کمبود آهن یکی از مواردی است که ممکن است جان جنین و حتی مادر را به خطر بیاندازد یا منجر به رشد ناکافی و زایمان زودرس شود. توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز این موارد مصرف مکمل آهن را در برنامه دارویی خود قرار دهید.

توجه داشته باشید که نیاز بدن به آهن در دوران بارداری 2 برابر بیشتر از زمان‌های دیگر است؛ در این دوران باید آهن مورد نیازتان را از طریق مکمل‌ها تامین کنید.

مکمل D

تصویر ویتامین d

مصرف مکمل D به رشد استخوان‌های جنین کمک شایانی می‌کند و در حفظ سلامت پوست، مو و چشم مادر هم نقش دارد.

برخی از مسمومیت‌هایی که ممکن است بانوان باردار با آن مواجه شوند ناشی از کمبود ویتامین دی است؛ همچنین کمبود این ویتامین می‌تواند یکی از دلایل مهم در سقط جنین هم باشد! بانوان با مصرف این مکمل می‌توانند به میزان قابل توجه‌ای سلامت خود و جنین را تضمین کنند؛ البته توجه داشته باشید که دوز مصرف روزانه این مکمل را پزشک باید تجویز کند.

مکمل امگا 3 و امگا 6

تصویر امگا 3 و امگا 6

امگا 3 همان روغن ماهی است که در رشد چشم و بینایی جنین تاثیر بسزایی دارد. مصرف این مکمل برای بانوان باردار توصیه می‌شود که حداقل 2 بار در هفته از آن استفاده کنند. به این موضوع توجه داشته باشید که می‌توانید مکمل‌های گیاهی مانند روغن آفتابگردان را نیز جایگزین این مکمل کنید و از این طریق امگا 6 لازم را به بدن برسانید.

ویتامین گروه B

تصویر ویتامین b

ویتامین گروه B از ویتامین‌های بسیار ضروری و مهم برای مادر و جنین هستند که سیستم ایمنی هر دو را تقویت کرده و نقش‌های مهمی را در بخش‌های مختلف بدن آن‌ها ایفا می‌کنند؛ به طور مثال ویتامین B6 در تولید گلبول قرمز و عملکرد سلول‌های مغذی تاثیر گذار است ویتامین B12 در بهبود حالت تهوع نقش دارد.

پزشک بر اساس آزمایش‌های انجام شده دوز مناسب مکمل‌های ویتامین B را برای مادر را تجویز می‌کند.

به طور کلی در  نحوه مصرف مکمل‌های دوران بارداری به این موضوع توجه داشته باشید که تمامی مکمل‌های دوران بارداری باید توسط پزشک متخصص تجویز شود؛ همچنین در صورت وجود حالت تهوع صبحگاهی بهتر است این مکمل‌ها را میل نکنید؛ چرا که ممکن است باعث تشدید تهوع شما شود.

زمان مصرف مکمل دوران بارداری

تصویر زمان مصرف مکمل بارداری

از آنجایی که دوران بارداری یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی فرزند شما است؛ باید برای مصرف مکمل و یا هر نوع دارو دیگر حساسیت زیادی به خرج دهید. به طور کلی محدودیت‌های زیادی برای مصرف انواع مکمل‌ها در دوران بارداری وجود دارد؛ اما مصرف ویتامین‌ها را خیلی زودتر از آنچه تصور می‌کنید باید شروع کرد. در ادامه به بررسی زمان مناسب مصرف ویتامین‌ها می‍پردازیم.

به طور کلی دو زمان برای مصرف ویتامین‌ها در نظر گرفته شده:

همچنین مطلوب است از این موضوع آگاه باشید که بهتر است مصرف این مواد مغذی تقریبا از 3 ماه قبل از بارداری آغاز شود تا سطح ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن مادر به اندازه نرمال برسد. از نظر ساعت مصرف در روز نیز بانوان باردار می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز مکمل‌های خود را مصرف کنند؛ همچنین یکی از زمان‌های مناسب برای مصرف این مکمل‌ها که از معده درد شما هم جلوگیری می‌کند، هنگام خواب است. 

مکمل‌های دوران بارداری (سه ماهه اول بارداری)

در سه ماه اول بارداری مصرف مولتی ویتامین از ضروری‌ترین اقداماتی است که باید انجام دهید. مصرف مولتی ویتامین در این سه ماه باعث می‌شود مواد معدنی مورد نیاز بدن تامین شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اسید فولیک، آهن، ویتامین گروه B و ویتامین A اشاره کرد.

در دوره 3 ماه اول ممکن است تهوع بیشتری را تجربه کنید که مکمل‌ B6 برای کاهش آن مناسب است.

تصویر مکمل بارداری

مکمل‌های دوران بارداری (سه ماهه دوم بارداری تا بعد از زایمان) 

مکمل‌هایی که قرار است  از این دوره به بعد استفاده کنید تفاوتی با سه ماه اول دوران بارداری ندارد؛ صرفا برخی مکمل‌هایی که نیاز است به آن‌ها اضافه می‌شود؛ مانند مولتی ویتامین و مکمل‌های فرفولیک.

توجه داشته باشید که در ماه آخر بارداری مکمل‌های کلسیم و ویتامین D را هم به برنامه ویتامین‌های مصرفی خود اضافه کنید. ماه آخر مانند 3 ماه اول بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است و بدن مادر به تمامی مکمل‌ها و ویتامین‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد نیاز بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هزینه حمل و ارسال برای خرید اولی‌ها رایگانه!

با دریافت کد تخفیف، هزینه ارسال خرید اول رو مهمون ما باشین

first-order